Fettförbränning

Fettförbränning innebär att kroppen gör av med mer energi än som tillförs. Fysisk aktivitet som ger kondition och muskler ökar fettförbränningen och hjälper dig att tappa i vikt. Feet

www.viktminskningstips.se - Tips till en sund hälsa

Fettförbränning och viktminskning

Fett lagras i fettceller som en energireserv och som ett skydd för kroppen. Det fett som lagras mellan huden och musklerna kallas för underhudsfett. Vi har underhudsfett runt hela kroppen men beroende på anlag så lagras fettet i olika mängd i olika delar av kroppen. Kroppen kan även lagra fett runt organen och det är farligare än att ha mycket underhudsfett eftersom fettet runt organen kan påverka organens funktion. Fettet som lagras runt midjan ger den farligaste övervikten. Det är därför farligare att ha ”ölmage” än att ha ett jämnt lager underhudsfett runt hela kroppen.

Fettet förbränns inte i fettcellerna utan det är musklerna som står för den största delen av fettförbränningen. Fettcellerna måste därför frigöra fettet till fria fettsyror så att de går ut i blodet för att sedan kunna tas upp av musklerna. När fettsyrorna har tagit sig in i muskeln förbränns dem och ger energi.

Hur mycket fettsyror som går ut i blodet styrs av hur och vad vi äter samt hur hög vår energiförbrukning är. Får vi i oss lite energi via maten släpper fettcellerna ut mycket fettsyror till blodet så att musklerna kan ta upp dem och fortsätta att fungera.

Om vi under lång tid utsätter kroppen för svält så tar kroppen först energi från sina fettreserver och när dessa är slut så plockas energin ifrån musklerna. Därför är det viktigt att inte äta för lite under viktminskning. Det är också viktigt att äta mycket proteiner som behövs för att bibehålla och bygga nya muskler.

Öka fettförbränningen

Kroppen behöver ständigt energi och det får den i form av kolhydrater och fett. När kroppen tar energi från sitt eget fettlager bränner vi fett och går ner i vikt. Fettförbränningen ökar när vi rör på oss och har fått i oss minde energi genom maten än vad kroppen behöver för att utföra aktiviteterna. Fettförbränningen är mer effektiv när vi tränar med låg intensitet under ett längre pass än när vi tränar intensivt men kort. Detta beror på att kroppen under ett högintensivt pass hellre bränner kolhydrater än fett. För konditionsträning som rask promenad, jogging, cykling, rodd etc räcker det med cirka 20 till 40 minuter fyra gånger i veckan för att nå ett bra resultat.

Att kombinera konditionsträning med styrketräning har visat sig vara ännu mer effektivt för fettförbränning. Muskler behöver mycket energi så ju mer muskler vi har desto mer energi gör kroppen av med, även i stillasittande läge. Men muskelmassa väger mer än fett och vid hård träning kan därför vågen ge ett missvisande resultat. Om vi minskar kroppsfettet men får mer muskler så kan vår totala vikt vara den samma eller minska väldigt lite. Skillnaden syns dock på kroppen, och kanske även på kläderna. Ett bra sätt att följa sin viktnedgång är att mäta midja, armar och ben med måttband istället för att ställa sig på vågen.

Tips för fettförbränning.

Morgonpromenader

Att ta en promenad innan frukost på morgonen är ett mycket effektivt sätt att förbränna fett. Om vi inte har fyllt på med mat så använder kroppen fettreserven som energikälla vilket gör att fettförbränningen är som störst när vi tränar på tom mage. En morgonpromenad gör dig dessutom piggare resten av dagen!

Punktförbränning

Tyvärr kan vi inte styra vilka fettceller som ska skicka ut sin energi till musklerna, det går därför inte att punktförbränna fett. Om vi strävar efter att få till exempel en plattare mage eller mindre underhudsfett på armarna så är det bästa vi kan göra att träna upp musklerna i dessa områden så att kroppen ser starkare och fastare ut. När kroppen tar energi från fettreserven tas fettet från alla fettceller i kroppen samtidigt. Fettcellerna runt kroppen kan dock vara mer eller mindre villiga att släppa ifrån sig energi, vilket gör att vi har lättare att minska underhudsfettet på vissa delar av kroppen och svårare på andra delar.

Anpassa kosten

Kroppen behöver fett för att bränna fett, men minska gärna fettintaget för att få i dig mindre energi. Ungefär 30 procent av energiintaget bör komma från fett. Men eftersom fett ger mer än dubbelt så mycket energi som samma massa av kolhydrater och proteiner så är 30 procent inte detsamma som 30 procent av vad vi äter. Det är också viktigt att vi äter rätt sorts fett. Mättat fett hamnar lättare i kroppens fettlager än fleromättat och enkelmättat fett. Det fett vi äter bör därför helst komma från fettkällor som olivolja, avokado, mandel, solrosfrön, linfrön med mera.

Vi kan öka vår fettförbränning ytterligare genom att äta mer proteiner och mindre kolhydrater. Om vi tränar mycket är det extra viktigt att äta mycket proteiner då dessa behövs för att bygga upp muskler. Att äta mycket fiberrik mat är också bra, fibrerna binder en del av fettet vi äter så att fettet kommer ut den naturliga vägen istället för att lagras i våra fettreserver.

Tillskott - bantningspiller

Äppelcidervinäger, kalcium, koffein, te, CLA, ALA, örter m.m. Det finns många kosttillskott som säger sig öka fettförbränningen och hjälpa dig att gå ned i vikt, men det finns inga studier som verkligen kan visa att dessa produkter har effekt. Prova gärna bantningspiller, men var medveten om att de inte kommer att ge någon dramatisk effekt. Det finns inga dunderkurer eller snabba lösningar till fettförbränning och viktnedgång. Däremot kan det vara ett riktigt bra komplement!

Snabba tips till en ökad fettförbränning:

  • Ta en rask promenad varje dag eller hitta en annan konditionsform som du tycker är rolig
  • Konditionsträna gärna på morgonen innan frukost
  • Träna styrketräning för att öka muskelvävnaden
  • Var aktiv även mellan träningspassen
  • Ät regelbundet och byt gärna ut en del av kolhydraterna och fettet mot att äta mer protein
  • Ät mindre energi på kvällen än på dagen och ät helst inte efter klockan 19
  • Ät de mest energirika målen direkt efter träning, då har kroppen högst förbränning
  • Ät mer fibrer och drick mycket vatten

Så får du extra fettförbränning

Kom i form! Vältränade kvinnor förbränner mer fett under träning än kvinnor i dålig form.

Om du är i god form får du inte bara en starkare och sundare kropp – du förbränner också mycket mer fett när du rör på dig. Ett försök visade att antalet fettnedbrytande molekyler steg med 98 procent när vältränade personer motionerade, medan antalet av molekylerna bara steg med 48 procent när personer i dålig form tränade.

Detta avsnitt kommer från iForm.se

Vältränade förbränner mer

Studien visade med andra ord att du blir bättre och bättre på att förbränna fett under träning, ju mer vältränad du är och därmed får du också lättare för att använda träningen som en bricka i din strategi för en hälsosam vikt. Forskarlaget bakom studien mätte också fettnedbrytningen hos en grupp särskilt vältränade personer, som precis hade genomfört Boston Marathon, och här hade mängden av vissa av de fettförbrännande molekylerna i ämnesomsättningen ökat med hela 1 128 procent.

Detta avsnitt kommer från iForm.se

Till toppen

Viktminskningspreparat som fungerar